Οι σχέσεις μου με τους άλλους-Κώδικες επικοινωνίας

Οι σχέσεις μου με τους άλλους - Κώδικες επικοινωνίας

Κατά τη σχολική χρονιά 2013-14 για πρώτη φορά το αναλυτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου, ενισχύθηκε με το μάθημα «Βιωματικές Δραστηριότητες». Πρόκειται ουσιαστικά για ένα project, με πολλές θεματικές, μέσα από το οποίο οι μαθητές/-τριες ασκούνται στην ομαδικότητα και τη συνεργασία όπως επίσης ασκούνται στην ανάληψη πρωτοβουλιών και στη λήψη αποφάσεων. Στη συνέχεια αναφέρονται τα κριτήρια επιλογής του θέματος, η συσχέτισή του με το ωρολόγιο πρόγραμμα και τα αναμενόμενα μαθησιακά οφέλη.

Κριτήρια επιλογής του θέματος αποτέλεσαν:

Α) Το ενδιαφέρον των μαθητών/-τριών να γνωρίσουν καλύτερα και σε βάθος τόσο τον εαυτό τους όσο και τους άλλους στα ποικίλα περιβάλλοντα στα οποία κινούνται. Β)Η ανάγκη τους να γνωρίσουν και να αποδεχθούν ομοιότητες και διαφορές (ταυτότητα-ετερότητα) στα πλαίσια τόσο του σχολικού περιβάλλοντος όσο και της γενικότερης κοινωνικοποίησής τους.

Γ)Η ανάγκη τους να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, να μάθουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους μέσα από το διάλογο, τη συζήτηση, την ειλικρινή επικοινωνία, το σεβασμό , την αλληλεγγύη, την κατανόηση- ενσυναίσθηση κ.λ.π.

Συσχέτιση του θέματος:

Άμεση συσχέτιση του θέματος με μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος δεν υπάρχει (δηλ. δεν υπάρχουν συναφή μαθήματα ) και γι΄ αυτό ακριβώς το λόγο έκρινα ως εκπαιδευτικός των κοινωνικών επιστημών ότι, θα έπρεπε να ασχοληθώ με αυτό το θέμα ειδικά για να καλύψω το κενό που δημιουργείται τόσο σε θεσμικό όσο και σε παιδαγωγικό επίπεδο. Επιπλέον τα προβλήματα που δημιουργούνται σήμερα στις σχολικές κοινότητες λόγω της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα συνηγορούν στην προετοιμασία των μαθητών/-τριών στην υγιή κατάκτηση διαπροσωπικών σχέσεων (βλέπε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού κ.λ.π.)

Αναμενόμενα μαθησιακά οφέλη:

Στα πλαίσια αυτής της θεματικής και μέσω της εφαρμογής της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας επιδιώχθηκε:

Α) Να μπορούν οι μαθητές/-τριες να λειτουργούν σε ομάδες, να συνεργάζονται, να αλληλοβοηθούνται, να εκτιμούν την κρίση και προσπάθεια του άλλου, να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, να τα ονομάζουν και να τα ελέγχουν, να μάθουν δηλαδή τον εαυτό τους και τους άλλους.

Β) Να χρησιμοποιούν το σώμα τους ως εργαλείο που στέλνει ορθά κοινωνικά μηνύματα (αυτοέκφραση-αυτοπαρουσίαση).

Γ)Να κατανοούν τα πολύπλοκα μηνύματα από όπου κι αν προέρχονται

Δ)Να διατυπώνουν τις απόψεις τους με κριτική τοποθέτηση και να την υποστηρίζουν με τεκμήρια, δεχόμενοι/ες και σεβόμενοι/ες την άποψη- θέση του άλλου.

Ε)Να κατανοούν τον «θόρυβο» στην επικοινωνία και τις προθέσεις τις δικές τους και των άλλων.

Στ) Να ορίζουν και να αναγνωρίζουν κανόνες και όρια στην επικοινωνία ανάλογα με το περιβάλλον και να είναι σε θέση να αναφέρουν και να εντοπίσουν μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα της επικοινωνίας σε κάθε περιβάλλον .


 Ακολουθεί η παρουσίαση της βιωματικής εργασίας.

Οι μαθητές του project και η υπεύθυνη καθηγήτρια, κυρία Ευαγγελία Θεοδωρίδου